Lesinhoud

De SHT is een stijl met een uitgebreid scala aan technieken en vormen. Dit maakt de trainingen divers en afwisselend. De lessen in de beginfase richten zich op het correct leren uitvoeren van basistechnieken, zoals blokken, afweren, ontwijken, trappen, stoten, slagen, vegen en scharen en de praktische toepassing hiervan. Daarnaast worden coördinatie, lenigheid, uithoudingsvermogen, kracht, snelheid en reactievermogen sterk verbeterd en is er aandacht voor juist gebruik van de ademhaling en mentale aspecten als doorzettings- en incasseringsvermogen. Je leert ook om goed je val te breken en te vechten vanuit een liggende positie.

328435_3846341231247_564661842_o

In een gevorderd stadium leggen we de nadruk op de verdere perfectie en het effectief leren combineren en toepassen van technieken. Ook het leren pareren van mes- aanvallen en onderricht in het gebruik van verschillende soorten traditionele wapens is dan pas een onderdeel van de training. Met wapens wordt er echter pas getraind als er sprake is van voldoende beheersing van de basisoefeningen, en dan pas als de trainers de deelnemers erg toe geschikt achten. Zonder toezicht word er niet met wapens getraind. Daarnaast komt de geestelijk leer van de SHT wat meer aan bod.

De training begint meestal met een warming-up. Dit betreft een algemene warming-up of specifieke SHT oefeningen (‘senam dasar’) waarin ook basale gevechtstechnieken zijn verwerkt. Opgenomen in de warming-up worden vaak lichte krachtoefeningen zoals push-ups en sit-ups. Afhankelijk van het lesprogramma, wordt er ook aandacht besteed aan rek- en strekoefeningen. Stootkussens worden regelmatig gebruikt om kracht en technieken verder te ontwikkelen.

Een onderdeel van de reguliere trainingen is trainen van ‘jurus’. Dit zijn vaste gevechtslopen, met of zonder wapens, die een combinatie zijn van gevechtshoudingen (‘pasangan’), aanval- en verdedigingtechnieken. Tevens leer je middels ‘langkah‘ je loopbewegingen aan te passen aan de acties van de tegenstander(s). Deze vormen worden in eerste instantie solo uitgevoerd om de correcte uitvoering van de bewegingen te leren.

621145_3846379912214_1209610949_o

Daarnaast leer je technieken in de praktijk brengen door partneroefeningen of sparringen. Onder partneroefeningen vallen ook bevrijdingen uit grepen                        en verdedigingen tegen mes aanvallen. Uit veiligheidsoverwegingen worden er in sommige partneroefeningen getraind met beschermers, bijvoorbeeld voor kruis (tok), schenen, gezicht, onderarmen, borst en handen.

In de training houden we rekening met individuele verschillen in niveau, conditie, leeftijd en eventuele lichamelijke beperkingen en is er ook ruimte voor individuele aandacht. Hierdoor heeft iedereen de gelegenheid om zich in een eigen tempo te ontwikkelen.